e-Maden,   e-Petrol,   MAPUZEM,  Atık Bilgi Bankası   Uygulamalarında e-İmza Kullanımı


Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü
Bilgi Teknolojileri Dairesi Başkanlığı tarafından geliştirilen e-İMZA Uygulaması devreye alınmıştır.

Öncesinde elektronik onaylı olarak gerçekleştirilen iş ve işlemler, 01/01/2022 tarihinden itibaren;
• Her bir iş ve işlem için başlangıç tarihleri ayrıca duyurularak
Elektronik İmza ile gerçekleştirilecektir.


Talep/Beyan/Proje Bilgileri Elektronik İmza Başlangıç Tarihi Uygulama Adresi
e-Dilekçe 24/02/2022 e-Maden Sayfam | Dilekçe Verme
Ruhsat Yürürlülük Yazısı Talebi 15/03/2022 Ruhsat | Ruhsat Yürürlülük Yazısı
Patlayıcı Madde Talebi 15/03/2022 Talepler | Patlayıcı Madde Talebi
Pasa Değerlendirme Başvurusu 15/03/2022 Pasa | Pasa Değerlendirme
Diğer Talepler 01/06/2022 Talep Listesi
e-Nezaretçilik Defteri 01/07/2022 e-Nezaretçilik Modülü | e-Nezaretçi Defteri

e-İMZA Uygulamasının güncel versiyonunu aşağıdaki bağlantıdan veya www.mapeg.gov.tr sayfasından indirebilirsiniz.

e-İMZA Uygulamasını İndir

e-İmza Hizmet Sağlayıcılarına ait detaylı bilgiye Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu internet sayfasından ulaşabilirsiniz.

e-İmza Hizmet Sağlayıcıları

Duyurular

Duyuru Adı Duyuru Tarihi Doküman
e-İMZA Hakkında 15/12/2021 Duyuru-1
e-İmza Hakkında (e-Dilekçe) 23/02/2022 Duyuru-2
e-İmza ile Açılan Talep Listesi Hakkında 01/06/2022 Duyuru-3

e-İMZA Özellikler

Tam Uyumlululuk

Güvenli Elektronik İmza ancak Nitelikli Elektronik Sertifika ile sağlanabilir. Nitelikli Elektronik Sertifika başvuru noktaları, Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcıları Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun İnternet Sayfasında yayımlanmaktadır.
e-İMZA Uygulaması belirtilen sayfadaki elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları tarafından üretilmekte olan "Nitelikli Elektronik Sertifikalar" ile tam uyumlu şekilde çalışabilmektedir.

Güvenilirlik

E-imza ile elektronik işlemlerde gönderilen bilginin gönderim sırasında değişmediği, gönderen kişiye ait olduğu ve inkar edilemeyeceği garanti edilir.
E-imza ile elektronik ortamda gerçekleşen işlemlerde kişilerin kimlik bilgilerinin doğru olduğu garanti edilir.

Gizlilik

İmzalanan veriler üçüncü şahıslar tarafından sahip olunsa dahi, güncel şifreleme özelliği sayesinde veri içeriklerine erişimler engellenir.

Kullanım Kolaylığı

e-İMZA Uygulaması, tüm nitelikli sertifikalara uyumlu ve sık kullanılan tarayıcılarla bütünleşik olacak şekilde kullanım kolaylığı sağlayan ergonomik ekran tasarımlarıyla geliştirilmiştir.






e-İMZA Uygulaması Kullanımı






Başarılı bir kurulum sonrası e-İMZA Uygulamasının kısayolu masaüstüne ve görev çubuğuna eklenecektir.



e-İMZA Uygulaması, masaüstündeki kısayoluna "çift tıklama" ile başlatılmakta ve görev çubuğundaki simgesine "sağ tık" yapılarak diğer özellikleri çalıştırılmaktadır.
"Ayarları Kontrol Et" seçeneği ile internet bağlantısı, bilgisayardaki e-imza servisinin çalışma durumu ve e-imza servisinin MAPEG ile teknik bağlantı ayarları kontrol edilir.
"Yardım Sayfası" seçeneği ile şu an içerisinde bulunduğunuz bilgilendirme sayfasına ulaşılır.
"Uygulamayı Kapat" seçeneği ile e-İmza uygulaması kapatılır. Tekrar açmak için masaüstündeki e-imza kısayoluna çift tıklamaya yapılması gerekir.







e-imzanın bulunduğu kart okuyucu bilgisayara takılı halde iken "Ayarları Kontrol Et" seçeneği seçilirse e-İMZA Uygulaması ekranı kişisel bilgileriniz ile açılacaktır. Talep oluşturarak eimza uygulaması tetiklenmeli ve gelen ekrana şifre girilerek imza işlemine devam edilmelidir. Bu ekran MAPEG Kurumsal Uygulamaları üzerinde imzalanacak bir belge/talep/beyan olması durumunda; PİN kodu girilmesi halinde e-İmza ile imzalama yapılabileceği anlamındadır. Kişisel bilgilerin gelmemesi veya bu ekranın açılmaması halinde e-İMZA Uygulamasının başarılı bir şekilde kurulamadığı düşünülmelidir.



Örnek Belge İmzalama


MAPEG uygulamalarında oluşturulan belgeler, belgenin İlk Oluşturulduğu PDF Görüntüleme Ekranından, Taleplerim ve Onay Bekleyen Belgelerim menülerinden ulaşılarak e-İmza ile imzalanabilir.









Taleplerim menüsünden "Talep İmza Bekliyor" durumundaki taslak haldeki belge açılır.









Açılan belge incelenir ve "İmzala" düğmesine basılarak e-İmzalama süreci başlatılır.









e-İMZA Uygulaması ekranı kişisel bilgileriniz ile açılır. PİN kodu girilerek "İmzala" düğmesine basılır sonrasında Talep Dilekçesi ve bağlı olan talep e-İmzalı olarak Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğüne iletilmiş olur.


e-İMZA Uygulaması başlık bölümünde v ile başlayan Versiyon bilgisi yazmıyorsa aşağıdaki anlatılan şekilde çalıştırmanız gerekmektedir.
İlk olarak önceki açmış olduğunuz programı kapatmanız gereklidir. Sağ aşağıdaki yer alan programın küçük simgesine sağ tıklayıp kapat deyin ya da Görev Yöneticisinden uygulamayı kapatın. Sonrasında masaüstünde yer alan uygulamaya sağ tıklayın Özellikler e tıklayın ve ekte resimde yer alan kırmızı bölgenin işaretli olduğundan emin olun ve tekrar imzalamayı deneyin.



Sıkça Sorulan Sorular

  • 1- Elektronik imza nedir?

    5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’nda yer alan şekliyle elektronik imza; başka bir elektronik veriye eklenen veya elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan ve kimlik doğrulama amacıyla kullanılan elektronik veriyi tanımlar. Elektronik imza; bir bilginin üçüncü tarafların erişimine kapalı bir ortamda, bütünlüğü bozulmadan (bilgiyi ileten tarafın oluşturduğu orijinal haliyle) ve tarafların kimlikleri doğrulanarak iletildiğini elektronik veya benzeri araçlarla garanti eden harf, karakter veya sembollerden oluşur.
    Elektronik imza, imzalanan metine göre farklılık gösterir ve içeriğin matematiksel fonksiyonlardan geçirilerek eşsiz olduğu düşünülen bir değer bulunması sureti ile elde edilir. Yani kişilerin, elle atılan imzada olduğu şekilde tek imzası yoktur; bunun yerine imzalamada kullanılan anahtarları vardır.

  • Elektronik imza, kullanıcılarına aşağıda belirtilen üç temel özelliği sağlamaktadır:

    • Veri Bütünlüğü: Verinin değiştirilmesini, silinmesini ve veriye ekleme yapılmasını önlemek,
    • Kimlik Doğrulama ve Onaylama: Mesajın ve mesaj sahibinin iletiminin geçerliliğini sağlamak,
    • İnkar Edilemezlik: Kişilerin elektronik ortamda gerçekleştirdikleri işlemleri inkar etmelerini önlemek.
  • 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’nda elektronik sertifika, elektronik imzanın doğrulanması için gerekli olan veriyi ve imza sahibinin kimlik bilgilerini içeren elektronik kayıt olarak tanımlanmıştır. Elektronik sertifikalar, kanuna uygun olarak faaliyette bulunan elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarından belirli bir ücret karşılığında temin edilmelidir.
    Elektronik sertifikalar, atılan imzanın doğruluğunun teyit edilebilmesi için gereklidir.
    Nitelikli elektronik sertifikalar; Kanunun 9 uncu maddesinde belirtildiği şekilde “nitelikli sertifika” olduğuna dair bir ibareyi, sertifika hizmet sağlayıcısının kimlik bilgilerini ve kurulduğu ülke adını, imza sahibinin teşhis edilebileceği kimlik bilgilerini, sertifikanın geçerli olduğu süreyi ve sertifikanın seri numarasını barındıran elektronik sertifikalardır.

  • Elektronik İmza Kanunu’nda; Güvenli Elektronik İmza, elle atılan imzaya eşdeğer kabul edilmiş ve Güvenli Elektronik İmza ile oluşturulmuş verilerin senet hükmünde olacağı, bu verilerin aksi ispat edilinceye kadar kesin delil sayılacağı belirtilmiştir. Ancak kanunların resmi şekle veya özel bir merasime tabi tuttuğu hukuki işlemler ile teminat sözleşmelerinin Güvenli Elektronik İmza ile gerçekleştirilemeyeceği hükme bağlanmıştır. Diğer bir deyişle, kanunların merasimi ya da üçüncü tarafların şahitliğini gerek gördüğü emlak alım satımı, veraset ve intikal, evlenme gibi işlemler elektronik imza ile gerçekleştirilememektedir.

  • Güvenli Elektronik İmza ancak Nitelikli Elektronik Sertifika ile sağlanabilir. Nitelikli Elektronik Sertifika almak için başvurulabilecek yerler olan Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcıları Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun İnternet Sayfasında yayımlanmaktadır.

  • Evet. Her elektronik sertifikanın açık olarak belirtilen bir kullanıma başlama ve bitiş zamanı vardır. Çoğu uygulamalar, elektronik sertifikalarla işlem yapmadan önce sertifikanın geçerlilik süresini kontrol ederler. Genelde bu süre bir yıl ile üç yıl arasında değişmektedir. e-Maden Platformunda da elektronik sertifikaların geçerlilik süreleri kontrol edilerek işlemler gerçekleştirilmektedir.

  • Zaman damgası 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’nda "bir elektronik verinin, üretildiği, değiştirildiği, gönderildiği, alındığı ve / veya kaydedildiği zamanın tespit edilmesi amacıyla, elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı tarafından elektronik imzayla doğrulanan kayıt" olarak tanımlanır. Elektronik ortamda doküman, kayıt, sözleşme gibi elektronik verilerin, belirli bir zamandan önce var olduğunu kanıtlamak için kullanılır. Elektronik ortamdaki işlemlere güvenilir zaman bilgisi eklenebilmesini sağlar. Üzerinde zaman bilgisi olması gereken elektronik başvuru, tutanak, sözleşme ve benzeri her türlü elektronik veri üzerinde kullanılabilir.

  • Madencilik iş süreçlerinde belge hazırlama ve onaylama işlemlerini gerçekleştirmek üzere Ruhsat Sahiplerinin, Ruhsat Yetkililerinin, Firma Yetkililerinin, Kurum Yetkililerinin, Daimi Nezaretçilerinin, YTK Yetkililerinin, YTK Koordinatörlerinin, YTK Personellerinin ve e-Nezaretçilik defteri hazırlama durumunda olan Teknik Elemanlarının e-İmza sahibi olması gerekmektedir.

  • Hayır. e-İmzası olmayan kişilerin e-Maden Platformuna mevcut e-Devlet Şifresi ve diğer giriş yöntemleri ile giriş yapmaları aynı şekilde devam edecektir. e-İmzası olmayan kişiler, madencilik iş süreçlerinde belge hazırlama ve onaylama işlemlerini gerçekleştiremecektir.

  • Hayır. Sadece belirlenmiş madencilik iş süreçlerindeki belgelerin hazırlanmasında e-İmza kullanılacaktır. Bunlar Talep Dilekçeleri, Beyan Dilekçeleri, Yetkilendirme Dilekçeleri, Ön İnceleme Raporları, Maden Arama Projeleri, Arama Faaliyet Raporları,Maden İşletme Projeleri, İşletme Faaliyet Raporları ve e-Nezaretçilik Defterleridir. e-Sevk Fişi ve Mobil Sevk Fişlerinde elektronik imza kullanılmayacak, mevcut uygulamalar uygulandığı şekliyle devam edecektir.

İletişim

Her türlü şikayet, istek ve önerilerinizi, e-Maden Uygulaması Destek Menüsü üzerinden destek talebi yaparak veya ALO MAPEG 444 32 13
Tek Durak Çağrı Merkezi aracılığı ile bildirebilirsiniz.





Tüm Hakları Saklıdır © 2021 Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü